İşletme Yüksek Lisans Tezleri / Business Administration Master Theses
Permanent URI for this collectionhttps://gcris3.etu.edu.tr/handle/20.500.11851/616
Browse
Recent Submissions
Master Thesis Otonom Sürüş Teknolojilerinin Benimsenmesinde Tüketici Tutumları ve Stratejik Pazarlama(2024) Tonya, Pelin Azizoğlu; Türe, MeltemBu çalışmanın amacı, Türkiye'deki tüketicilerin otonom sürüş teknolojilerine yönelik tutumlarını, algılarını ve bu teknolojilere olan güven düzeylerini derinlemesine anlamaktır. Bu tez, otonom sürüş teknolojilerinin Türkiye'deki tüketici kabulünü artırmak için gerekli stratejik yaklaşımlar ve düzenlemeler hakkında öneriler de sunmaktadır. Araştırmanın ilk aşamasında, katılımcılara bir anket uygulanarak yaklaşık 200 kişiden veri toplanmıştır. İkinci aşamada ise, katılımcıların teknolojiye tutumları temel alınarak belirli özelliklere göre seçilen 20 kişiyle yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen nitel veriler, Tematik Analiz yöntemi kullanılarak incelenerek katılımcıların teknolojiye dair tutumları, otonom sürüş teknolojilerine dair farkındalıkları, güven algıları ile bu teknolojilerin günlük yaşamdaki kullanım potansiyelleri değerlendirilmiştir. Sonuçlar, katılımcıların genel olarak otonom sürüş teknolojilerini faydalı bulduklarını, ancak kontrol kaybı, güvenlik endişeleri ve altyapı eksiklikleri gibi faktörlerin güvenlerini olumsuz etkilediğini göstermektedir. Katılımcılar arasında, arkadaşlarından duydukları, haberlerden ve videolardan edindikleri bilgilerle veya doğrudan deneyimleyerek otonom sürüş teknolojilerine daha olumlu yaklaşanlar olduğu gözlemlenmiştir.Master Thesis İlişki Pazarlaması Boyutlarının Hızlı Tüketim Ürünlerine Uygulanması(2024) Demirel, Doğa; Türe, MeltemBu çalışmanın amacı, ilişki pazarlaması boyutlarından olan güven, bağlılık, iletişim ve empatinin hızlı tüketim ürünlerine uygulanabilirliğini incelemektir. Araştırma, 25-40 yaşları arasında, İstanbul, Ankara ve İzmir'de yaşayan katılımcılarla gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış mülakatlar yoluyla veri toplama yöntemine dayanmaktadır. Elde edilen veriler, nitel bir araştırma yöntemi olan tematik analiz ile değerlendirilmiştir. Çalışmanın temel araştırma soruları, 'İlişki pazarlaması boyutları hızlı tüketim ürünlerine nasıl uygulanabilir?' ve 'Türkiye'deki tüketiciler, ilişki pazarlaması boyutlarını hızlı tüketim ürünlerinde nasıl algılamaktadır?' şeklinde belirlenmiştir. Araştırma bulguları, ilişki pazarlamasının güven, bağlılık, iletişim ve empati boyutlarının yalnızca belirli bir sektör ya da ürün türüne bağlı kalmaksızın uygulanabileceğini göstermektedir. Bu boyutların, marka değerleri, ürün kalitesi, ürün ambalajı, içerik, müşteri hizmetleri ve medya kanalları (özellikle televizyon ve sosyal medya) gibi çeşitli unsurlar aracılığıyla hızlı tüketim ürünlerine entegre edilebileceği ortaya konmuştur. Bu bulgular, ilişki pazarlamasının çok boyutlu bir strateji olarak, tüketici etkileşiminde ve marka algısında önemli bir rol oynadığını ve farklı pazarlama kanallarında uygulanabilirliğini vurgulamaktadır.Master Thesis İşe Alım Sürecinde Oluşan Algılar ve Duygular: Bir Araştırma Enstitüsü Örneği(2024) Şener, Bensu; Varoğlu, DemetBu çalışmada; işe alım süreci boyunca işe alınan kişilerde oluşan ayrımcılık algısı, adalet algısı ve olumlu-olumsuz duygular incelenmiştir. Araştırma kapsamında anket çalışması bir araştırma enstitüsüne uygulanmıştır. Literatürde işe alım süreci aşamaları ile kişilerin algı ve duygularının nasıl değişebileceğine yönelik bir çalışma bulunmamaktadır. Bu sebeple bu çalışmada temel araştırma sorusu işe alım süreci uygulamaları itibarıyla personelin algıları ve duyguları nasıl etkilenmektedir olarak belirlenmiştir. Anket çalışması sonucunda elde edilen veriye açıklayıcı faktör analizi, bağımsız örneklem t-testi, Tek Yönlü Anova testi ve Post-Hoc LSD testi ve çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda birkaç önemli bulguya ulaşılmıştır: Personel işe alım süreci sırasında cinsiyete, yaşa ve arkadaşlık ilişkisine dayalı ayrımcılık algılarını görece daha çok geliştirmiş ve bilgi adaleti algısını görece daha düşük geliştirmiştir. İşe alım süreci aşamaları kişilerin ayrımcılık ve adalet algılarını etkileyebilmektedir. Ek olarak işe alım sürecinde kişilerde oluşan ayrımcılık algısı, adaletsizlik algısı ve olumsuz duygular arasında pozitif korelasyon bulunmuştur. Ayrıca işe alım sürecinde oluşan örgütsel ayrımcılık algısının adalet algısına yönelik negatif bir etki oluşturduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak doğru kurgulanmış bir işe alım sistemiyle adayların olumlu algılar geliştirmesinin sağlanabileceği ve kurumsal itibarın güçlendirilebileceği değerlendirilmektedir.Master Thesis Sürdürülebilirlik Raporu Yayınlamanın Şirket Hisse Senedi Fiyatına Etkisi (2013-2022 Dönemi için Borsa İstanbul'da İşlem Gören Bist100 Endeksi Şirketleri)(TOBB ETÜ, 2024) İlgün, Arif; Murat, AtılımBu çalışma, 2013-2022 döneminde Borsa İstanbul'da işlem gören BIST100 Endeksi şirketlerinin sürdürülebilirlik raporu yayınlamalarının bu süreçte hisse senedi getirisine olan etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Ana araştırma sorusu, sürdürülebilirlik raporu yayınlamanın hisse senedi getirisine etkisi olup olmadığıdır. Sonuçlara göre, sürdürülebilirlik raporu yayınlayan firmaların, yayınlamayan firmalara göre yıllık hisse senedi getirisinin 0.1244 birim daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Bulgular, Türkiye'de yatırımcıların henüz sürdürülebilirlik raporlarına ciddi önemi vermediği veya bu raporları yayınlamanın etkilerinin henüz ortaya çıkmadığını göstermektedir. Yatırımcılara şu aşamada sürdürülebilirlik raporu yayınlama durumunun bir indikatör olarak görülmemesi gerektiği tavsiyesi verilmektedir. Çalışma, Türkiye'de bir ilk olup, dünya literatürüne daha uzun bir zaman aralığı ve daha geniş bir veri havuzuna sahip bir analiz kazandırmaktadır. Ayrıca, firmalara ve politika yapıcılara sürdürülebilirlik raporlarının etkileri hakkında yol gösterme potansiyeline sahiptir.Master Thesis Aile Şirketlerinin Aile Şirketi Olmayan Şirketlere Göre Muhasebe ve Piyasa Performanslarının Değerlendirilmesi(TOBB ETÜ, 2024) Yılmaz, Aydın; Aktaş, RamazanBu çalışmada Aile şirketleri ile Aile şirketi olmayan şirketlerin muhasebe ve piyasa performans açısından farklılık gösterip göstermediği Türkiye örneklemi için araştırılmıştır. Çalışmada 2021, 2022 ve 2023 yılları için Türkiye'de imalat sektöründe yer alan aile şirketleri ile aile şirketi olmayan şirketlerin muhasebe ve piyasa performansı göstergeleri Eşleştirilmemiş T-Testi kullanılarak karşılaştırılmıştır. Analizlerde muhasebe performans göstergeleri olarak brüt kar marjı, net kar marjı, faaliyet kar marjı, faiz ve vergi öncesi kar marjı, faiz, vergi ve amortisman öncesi kar marjı, varlık kazanç oranı ve sermaye kazanç oranı kullanılırken; piyasa performans göstergeleri olarak ise fiyat kazanç oranı, piyasa değeri defter değeri oranı ve hisse getirisi kullanılmıştır. Muhasebe performans göstergeleri için toplam 99 şirkete ait bilgiler kullanılmış, piyasa performansı için ise toplam 122 firmaya ait verilere erişim sağlanmıştır. Çalışma sonucunda, genel olarak, aile şirketleri ile aile şirketi olmayan şirketler arasında muhasebe performansı açısından tutarlı ve anlamlı bir farklılık gözlemlenemezken; piyasa performansı açısından aile şirketlerinin görece daha iyi bir performans gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Finansal Bilgi Manipülasyonu Tahmini: İstatistiksel Yöntemler ile Makine Öğrenmesi Algoritmalarının Karşılaştırılması(TOBB ETÜ, 2024) Kömürcü, Elif; Aktaş, RamazanBu çalışmada finansal bilgi manipülasyonu tahmininde geleneksel istatistiksel yöntemlerden probit ve logit analizi ile makine öğrenmesi algoritmalarından destek vektör makinesi, karar ağacı, rastgele orman, k-en yakın komşu ve yapay sinir ağı yöntemlerinin performansları karşılaştırılmıştır. Tüm yöntemlerin sınıflandırma doğruluğunun %60 üzerinde olduğu tespit edilmiş ve sınıflandırma doğruluğu oranı en yüksek yöntemin rastgele orman, en düşüğün ise destek vektör makinesi olduğu belirlenmiştir. Makine öğrenmesi algoritmalarının geleneksel yöntemlere kıyasla daha başarılı olduğu tespit edilmiştir. Bu algoritmaların en büyük dezavantajı ise olasılık değeri elde edilemiyor olmasıdır. Olasılık değeri elde edebilmek için probit ve logit analizlerine ihtiyaç duyulmaktadır. Yapılan analizlerde, literatürde finansal bilgi manipülasyonu tahmininde sıklıkla kullanılan Beneish model ve bu modeldeki oran ve endekslere ek olarak Türkiye'de finansal bilgi manipülasyonu tahmininde etkili olabileceği düşünülen yeniden değerleme, faaliyet giderleri, esas faaliyetlerden diğer gelirler ve esas faaliyetlerden diğer giderler endeksleri kullanılmış ve finansal bilgi manipülasyonu tahmininde etkili olan endeksler tespit edilmiştir. Brüt kar marjı, satış büyüme, kaldıraç, pazarlama, satış, dağıtım ve genel yönetim giderleri, faaliyet giderleri, esas faaliyetlerden diğer gelirler endeksleri ve tahakkukların varlıklara oranı finansal bilgi manipülasyonu tahmininde istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur.Master Thesis Zero Waste or Recycling? an Exploration of Zero Waste Practices in Turkey(TOBB ETÜ, 2024) Aktaş, Damla Ebru; Türe, MeltemBu tez, halkın "sıfır atık" terimini nasıl anladığını araştırmakta ve insanların bunu geri dönüşümle eşdeğer tutup tutmadığını ya da daha geniş anlamlarını ve günlük rutinlerdeki uygulanabilirliğini incelemektedir. Araştırmada, sıfır atık uygulamalarının günlük hayatta nasıl uygulanacağını etkileyen faktörleri keşfetmek amacıyla derinlemesine mülakatlar kullanmıştır. Bu mülakatlar, bireylerin karşılaştığı çeşitli zorlukları ve engelleri, ayrıca sıfır atık ilkelerine bağlılığı teşvik eden motivasyonları ve teşvikleri belirlemiştir. Sıfır atık felsefesi çerçevesinde ürün alımları da mülakatlar esnasında araştırılan konulardandır. Katılımcıların farklı bakış açıları ve deneyimlerini analiz ederek, bu çalışma, sürdürülebilir atık yönetimi davranışlarını teşvik etmek ve sıfır atık uygulamalarını günlük rutinlere entegre etmek için etkili stratejilere dair önemli içgörüler sunmaktadır. Bulguların, sıfır atık girişimlerine yönelik kamu farkındalığını ve katılımını artırmak için pratik yaklaşımlar geliştirilmesi açısından faydalı olabileceği değerlendirilmektedirMaster Thesis Z Kuşağının Faydacı ve Hazcı Tüketim Anlayışları(TOBB ETÜ, 2024) Aktaş, Muhammed Şemseddin; Türe, MeltemBu tez kapsamında jenerasyonlara, Z kuşağı özelliklerine, tüketim türlerine ve tüketim alışkanlıklarına ilişkin detaylı bilgiler verilmiş olup zamanla değişen tüketim alışkanlıklarının Z kuşağında nasıl bir etki oluşturduğuna dair çıkarımlar yapılmaya çalışılmıştır. 12 adet katılımcı ile birebir mülakatlar gerçekleştirilerek bizzat Z kuşağının kendisinden faydacı ve hazcı tüketim anlayışlarına dair bilgiler alınmıştır. Z kuşağının hangi faydacı ürünleri bir haz ürünü olarak gördükleri veya hangi haz ürününü artık faydacı olarak gördüklerine dair çıkarımlar yapılması amaçlanmıştır. Bu sayede hem en büyük ekonomik güç haline gelmeye başlayan Z kuşağının tüketim davranışlarını anlayabilmek, hem de şirketlere bu doğrultuda ipuçları sağlamak amaçlanmaktadır.Master Thesis Güvene Dayalı Mesleklerde Markalaşma Kriterleri(TOBB ETÜ, 2024) Özkan, Alara Deniz; Tarı Kasnakoğlu, BernaBu çalışma, güvene dayalı mesleklerde kişisel markalaşma kriterlerini araştırmayı amaçlamakta olup, özellikle doktorlar, üniversite profesörleri ve oto tamircilerine odaklanmaktadır. Araştırma, bu mesleklerde başarılı kişisel markalaşmaya katkıda bulunan önemli nitelikleri belirlemektedir. Karma yöntem yaklaşımı kullanılarak gerçekleştirilen çalışmada, temel nitelikleri belirlemek için 80 katılımcı ile ön anketler yapılmış, ardından bu niteliklerin önemini değerlendirmek için 303 kişiye detaylı anketler uygulanmıştır. Bulgular, doktorlar için işinde iyi, yenilikçi ve bakımlı olma gibi nitelikleri desteklerken üniversite profesörleri için işinde iyi, yenilikçi ve adaletli olma gibi niteliklerin önemli olduğunu göstermektedir. Oto tamircileri için ise işinde iyi, deneyimli ve titiz olma gibi nitelikler ön plana çıkmaktadır. Her meslek için elde edilen nitelikler ve bu niteliklere o meslek grubu spesifiğinde atfedilen değer farklıdır. Bu bulgular, güvene dayalı mesleklerde profesyonel itibar ve başarının artırılmasında belirli kişisel markalaşma niteliklerinin önemini vurgulamaktadır.Master Thesis Consume To Live, Consume To Die: the Effects of Mortality Salience on Consumer Behavior(TOBB ETÜ, 2024) Özöğüten, Nazlı İdil; Kasnakoğlu, Berna TarıÖlüm bilinci (düşüncesi), ölümün kaçınılmazlığının bireylerin farkındalığına gelmesi ve bu farkındalığın insan davranışları ve tutumları üzerindeki etkilerini inceleyen bir kavramdır ve özellikle tüketim alanında insan davranışlarını nasıl etkilediğine dair kritik bir sorgulamayı temsil eder. Bu çalışma, ölüm bilincinin tüketim kalıpları üzerindeki kurulu etkisini aşarak, ölüm düşüncesinin tüketim faaliyetlerinin boyutlarını, şekillerini ve kapsamlarını nasıl şekillendirdiği hakkında alan yazıda daha önce keşfedilmemiş alanları incelemektedir. 23 ile 57 yaşları arasında değişen 18 katılımcıyla yarı yapılandırılmış mülakatlar yapılarak veri toplanmış ve tematik analiz yoluyla verileri analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda "Tüketimi Maksimize Etme Çabası," "Özgürleştirici Tüketim," "Tüketimin Önemini Yitirmesi," "Manevi Yönelimli Tüketim," "Yaşam Kalitesini Artırma," "Sosyal Etkileşimlerle Şekillenen Tüketim" ve "Kişisel Zevklere Yönelik Tüketim" olmak üzere yedi ana tema ortaya çıkmıştır. Bu bulgular, bireylerin ölüm düşüncesiyle beraber tüketimi nasıl algıladıkları ve onunla nasıl etkileşimde bulundukları konusunda önemli noktaları vurgulayarak, ölüm düşüncesi ve tüketim arasındaki karmaşık etkileşimi ortaya koymaktadır. Tartışma bölümü, 'tüketimin gücü' ve 'bireyin gücü' olmak üzere iki ana perspektif etrafında gelişirken, zaman algısı kavramını da işin içine katıp tüketimin, yaşam yolculuğunun başlangıcı ya da sonu olarak nasıl ele alınabileceğini tartışmaktadır. Sonuçlar, gelecekteki araştırma yönlerini, mevcut çalışmanın katkılarını ve sınırlılıklarını özetleyerek, ölüm bilinci ile tüketici davranışları arasındaki nüanslı ilişkiye genel bir bakış sunmaktadır.Master Thesis Esg Skorlarının Finanslama Maliyetleri ile Olan İlişkisi: Borsa İstanbul Üzerine Bir Uygulama(TOBB ETÜ, 2024) Batmaz, Egemen; Tokat, EkinBu çalışmada işletmelerin ESG skorlarının öz sermeye, borç ve ağırlıklı ortalama sermaye maliyetleriyle olan ilişkisi incelenmiştir. Çalışmaya konu olan işletmeler Türkiye borsasında işlem gören firmalar içerisinde ESG skoru hesaplanan firmalardan seçilmiştir. Panel formatında olan ve 2015-2022 yılları arasını kapsayan 44 firmanın verileriyle Stata programında regresyon analizi yöntemi kullanılarak tahminler gerçekleştirilmiştir. Tahmin için oluştulan 3 modelde bağımlı değişkenler "öz sermaye maliyeti, borç maliyeti ve ağırlıklı ortalama sermaye maliyeti" ; bağımsız değişken firmaların ESG skorları olarak belirlenmiştir. Modelde kontrol değişkenleri olarak her firma için şirket büyüklüğü, finansal kaldıraç oranı, firma riski (beta), işletmenin yer aldığı sektör modele dâhil edilmiştir.3 model için de tahmin sonuçlarına göre yüksek ESG skoruna (75-100) sahip firmaların, düşük (0-25) ESG skoruna sahip firmalara göre daha yüksek sermaye ve borç maliyetlerine sahip olduğu ortaya konmuştur. Kontrol değişkenleri olarak kullanılan değişkenlerde literatür ile uyumlu sonuçlar elde edilmiştir.Master Thesis Application of the Asa Framework To Startups: the Case of Turkish Tech Startups(TOBB ETÜ, 2024) Peker, Berkem; Varoğlu, DemetStartup şirketlerinde doğru kültürü yaratmanın ve sürdürmenin, yenilik ve yaratıcılık için uygun bir ortam oluşturmak açısından hayati öneme sahip olduğu, ancak organizasyon içindeki çeşitli kişilikleri dengelerken büyümeyi yönetmenin zorlu bir süreç olduğu belirtilmiştir. Bu tezin amacı, startup kurucularının şirket kültürünü oluşturma ve sürdürme yaklaşımlarını belirlemek ve ASA çerçevesinin bu yaklaşımları anlamak için uyarlanıp uyarlanamayacağını araştırmaktır. Çalışma, nitel araştırma yöntemleri kullanılarak yürütülmüştür. Çalışma örneklemi, bir pilot görüşme hariç olmak üzere 16 teknoloji startup kurucusundan oluşmaktadır. Startup'lardaki güçlü şirket kültürünü etkileyen altta yatan faktörleri anlamak için yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. İçerik analizi, takımı kurma ve sürdürmenin, kurucular arasında güçlü bir tema olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, startup'ların yatırım aşamalarının, şirket kültürünün oluşumuyla ilgili önemli bir faktör olarak göründüğü bulunmuştur.Master Thesis Türkiye'deki Z Kuşağı Tüketicilerin Sürdürülebilir Modaya Yönelik Algıları ve Algılanan Kaliteye İlişkin Bir İnceleme(TOBB ETÜ, 2024) Seyhan, Selin; Türe, MeltemBu çalışmanın amacı Türkiye'deki Z kuşağının sürdürülebilir moda hakkındaki algı ve tutumlar ile kalite değerlendirmelerini anlamaktır. Çalışmanın verileri farklı yaşlardaki Z kuşağı katılımcılarına yönelik yapılan mülakatlarla elde edilmiştir. Elde edilen veriler, nitel bir araştırma yöntemi olan Tematik Analiz yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmadaki temel sorular, "Türkiye'deki Z kuşağı tüketiciler sürdürülebilir modaya yönelik algı ve görüşleri nedir?", "Türkiye'deki Z kuşağı tüketiciler sürdürülebilir modaya yönelik kaliteyi nasıl algılamaktadırlar?" ve "Türkiye'deki Z kuşağı tüketicilerin sürdürülebilir modaya yönelik algıladıkları riskler nelerdir?" sorularıdır. Nitel yöntemler kullanılarak yapılan bu keşfedici çalışmada Türkiye'deki Z kuşağı tüketicilerinin, çevre sorunlarına duyarlı oldukları ve sürdürülebilirlik kavramına değer verdikleri, bu nedenle sürdürülebilir modaya olumlu baktıkları ancak henüz tam olarak bu kavrama adapte olamadıkları sonucuna varılmıştır.Master Thesis Akıllı Bileklik ve Saat Kullanan Tüketicilerin Öz Takip Pratikleri Çerçevesinde İncelenmesi(TOBB ETÜ, 2023) Erdem, Zeynep; Tarı Kasnakoğlu, BernaÖz takip, kişiler kendi sağlık parametrelerini, fiziksel aktivitelerini veya davranışlarını izlemek ve kaydetmek amacıyla kullandıkları pratikleri içerir. Bireyler, genellikle akıllı bileklik ya da saat gibi teknolojik araçlarla kendilerine ait verileri takip ve analiz etmektedir. Fakat alan yazında öz takibin ve öz takip yapmayı sağlayan teknolojilerin tüketim ve tüketici davranışları çerçevesinde incelenmediği, ayrıca genel tüketici grubu yerine belirli bir gruba ait kullanıcıları ele aldığı fark edilmiştir. Dolayısıyla bu çalışmada herhangi bir topluluğun parçası olmadan akıllı bileklik ya da saat kullanarak öz takip yapan tüketicilerin gündelik pratikleri ve deneyimleri incelenmiştir. Yaşları 27 ile 54 arasında değişen 14 katılımcıdan yarı-yapılandırılmış görüşmelerle veri toplanmış ve elde edilen veri tematik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda satın alma niyeti, veriyi anlamlandırmak, sosyal çevre, motivasyon ve kullanmayı bırakmak/yeniden satın almak olmak üzere beş ana tema tanımlanmıştır. Tartışma bölümünde öz takip yapmanın nedenleri ve veri yorumlama süreçleri gibi faktörler tartışılmıştır. Ayrıca öz takibin kullanıcılara sağladığı faydalar, benlik gelişimi üzerindeki etkileri ele alınmıştır. Öz takibin farklı kimlik durumlarını tetikleyebildiği ve sosyal ve teknolojik belirlemecilik çerçevesinde incelendiği belirtilmiştir. Ayrıca, öz takibin kullanıcıları üretici ve tüketici konumuna soktuğu ve beden, yaşam ve sağlığın tüketilebilir nesnelere dönüştürüldüğü vurgulanmıştır. Sonuç kısmında ise gelecek araştırmalar ve mevcut araştırmanın katkıları ve sınırlılıkları değerlendirilmiştir.Master Thesis Finansal Basari ile Mali Oranlar İliskisinin İncelenmesi ve Fuzzy Logic Metodu ile Finansal Sürdürebilir Basari Ölçümü(TOBB ETÜ, 2023) Selçuk, Kemal; Meterelliyoz, MelikeFinansal başarı firmaların ve paydaşlarının önem verdiği konulardan bir tanesi konumundadır. Bir firmanın finansal açıdan başarılı olması yöneticilerini, çalışanlarını, ortaklarını ve kredi kurumlarını kısacası tüm paydaşlarını memnun eden bir durumdur. Bu çalışmada Borsa İstanbul'da işlem gören şirketlerin finansal başarılı olma durumlarının mali oranlarla olan ilişkisini analiz etmek için lojistik regresyon modeli kullanılmıştır. Oluşturulan modelde 16 mali oranın 11 tanesinin yüksek olması finansal başarı ihtimalini artırırken 5 tanesi finansal başarı ihtimalini düşürdüğü sonucu tespit edilmiştir. Şirketleri finansal sürdürülebilirlik seviyelerine göre sınıflandırabilmek için bulanık mantık yöntemi kullanılmıştır. Oluşturulan metot ile şirketlerin göreceli finansal sürdürülebilirlik düzeylerini ölçen bir gösterge oluşturulmuştur. Bu göstergede şirketlerin hangi yönlerinin daha güçlü olduğu tespit edilmiştir. 110 şirket için finansal sürdürülebilirlik düzeylerine göre sıralama oluşturulmuştur.Master Thesis Muhasebe ve Finansal Göstergelerin Hisse Fiyatina Etkisinin Panel Veri Analizi ile Bıst İmalat Sektöründe İncelenmesi(TOBB ETÜ, 2023) Deveci, Ece Nur; Aktaş, RamazanBu tez kapsamında muhasebe ve finansal göstergelerin piyasa değeri ile ilişkisi incelenmektedir. Globalleşme ile ekonomik sınırlar ortadan kalkmış ve finansal piyasalar da büyümeyi güçlendirmiştir. Son yıllarda dünya merkez bankalarının da uyguladığı genişletici para politikaları küçük yatırımcıların sayısında önemli artışlara neden olmuştur. Finansal piyasaların etkin olması, genişletici para politikaları ile beraber küçük yatırımcılar da finansal piyasalardaki payını arttırmıştır. Yatırımların temelini de yatırım yapılan varlığın değeri ve değerinde oluşması beklenen artış belirlemektedir. Yatırım kararı sürecinde şirketlerin finansal verileri karar alım sürecini etkileyen unsurlardan bir tanesidir. Bu çalışmada da değer ve fiyat kavramı ve değerleme sürecinin dinamiklerinden bahsedilmiştir. Şirketlerin fiyatlarını etkileyen faktörler olarak şirket değerleme yöntemlerinde kullanılan çarpanlar seçilmiş ve faktör analizi ile faktörler indirgenmiştir. Faktör analizi sonucunda Fiyat/Özkaynak, Firma Değeri/Satışlar ve BIST imalat sektörü getirisi panel veri analizi ile incelenmiştir. BIST imalat sektörü 2017 Q4 ve 2022 Q3 dönem verileri çarpanları ile hisse senedi getirisi arasındaki ilişki Rassal (tesadüfi) etkiler modeli ile incelendiğinde model anlamlı çıkmıştır. Modelin açıklama oranı %17,27; Fiyat / Özkaynak çarpanı ve sektör getirisinin anlamlı olduğu ancak Firma Değeri / Satışlar çarpanının anlamlı bir etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Firma Büyümesinde Finans Disi Etkiler Analizi: Tobb Türkiye 100 Firmalari Üzerine Bir Çalisma(TOBB ETÜ, 2023) Kulaksız, Ayça; Meterelliyoz, MelikeEkonomik nedenlerden dolayı firmalar için büyüme önem taşımaktadır. Bu çalışma, TOBB Türkiye 100 programına 2020 ve 2021 dönemi başvuru yapan firmaların net satış geliri büyümesi esas alınarak büyümelerine ve firmaların başarılı olmasına etki eden dinamiklerin incelenmesini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, büyüme ve başarılı olma durumlarını anlamaya yönelik 2020 ve 2021 için bağımsız değişkenler ile regresyon ve lojistik regresyon modelleri kurulmuştur. Daha sonra 2020 dönemine başvuruda bulunan firmaların verileriyle elde ettiğimiz regresyon ve lojistik regresyon modelleriyle 2021 dönemime başvuruda bulunan firmaların büyüme oranı ve başarı durumu tahmin edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre çalışan sayısındaki değişimin her iki dönemde de ciro artışını pozitif yönde etkilediği görülmektedir. Firma yaşı arttığında büyüme oranı azalmaktadır. Tarım, ormancılık ve balıkçılık sektöründe faaliyet gösteren firmaların diğer sektörlerdeki firmalara oranla daha az büyüdüğü ve başarılı olma olasılığının daha az olduğu görülmüştür. Doğu Anadolu Bölgesi'nde yer alan firmaların büyüme oranının ve başarılı olma olasılığını İstanbul, Batı Marmara ve Batı-Doğu Karadeniz Bölgelerine göre daha az olduğu tespit edilmiştir. Başarı durumu tahmini için ise oluşturulan 2020 dönemi başarı durumu lojistik regresyon modelinin 2021 dönemi doğru tahmin etme oranı %77 olarak hesaplanmıştır. 2021 döneminde başvuran firmaların verileri ile 2021 yılı başarı durumu lojistik regresyon modelinin doğruluk oranı %81,6 olarak bulunmuştur. Doğruluk oranları kıyaslandığında 2021 dönemi lojistik regresyon modelinin daha iyi bir tahmin modeli olduğu ortaya çıkmaktadır.Master Thesis Information Sharing Within Organizations: Relationship To Innovative Behavior and Informational Justice(TOBB ETÜ, 2022) Öğülmüş, Onur; Varoğlu, DemetBu çaӏışmaԁa ƅiӏgi paуӏaşımı iӏe уeniӏikçi ԁavranış arasınԁaki iӏişkiԁe ƅiӏgiseӏ aԁaӏetinin aracıӏık roӏünün inceӏenmesi amaçӏanmıştır. Araştırma iӏişkiseӏ tarama moԁeӏinԁe gerçekӏeştiriӏmiştir. Araştırmanın örnekӏemini 606 savunma sanayii çaӏışanı oӏuşturmaktaԁır. Araştırmaԁa veri topӏamak için çevrimiçi oӏarak hazırӏanan anket formu kuӏӏanıӏmıştır. Anket ӏinki sosуaӏ meԁуa ve Whatsapp pӏatformӏarı üzerinԁen katıӏımcıӏarӏa paуӏaşıӏmıştır. Araştırma kapsamınԁa güvenirӏik, geçerӏik, normaӏӏik, ƅetimseӏ, koreӏasуon, regresуon, t-testi ve ANOVA anaӏizӏeri уapıӏmıştır. Çaӏışmaԁa veriӏerin anaӏizinԁe SPSS for Winԁows v.22 kuӏӏanıӏmıştır. Araştırma sonucunԁa ƅiӏgi paуӏaşımı iӏe уeniӏikçi ԁavranışӏar arasınԁaki iӏişkiԁe ƅiӏgiseӏ aԁaӏetinin aracıӏık roӏü oӏԁuğu ƅeӏirӏenmiştir. Katıӏımcıӏarın ԁemografik özeӏӏikӏerine göre ƅiӏgi paуӏaşımınԁa anӏamӏı ƅir farkӏıӏık ƅuӏunmamıştır.Master Thesis Türkiye Mobil Uygulama Pazarında Tahmin Yöntemleri Uygulamaları(TOBB ETÜ, 2022) Sağlam, Sena; Meterelliyoz, MelikeMobil uygulamalar tüm dünyada ve Türkiye'de son yıllarda gittikçe büyüyen birer pazar haline gelmiştir. Teknolojinin hayatımızdaki kullanım alanının artmasıyla birlikte gelecekte daha da büyümesi beklenmektedir. Bu büyüyen pazarın dinamiklerini anlamak hem kullanıcılar hem uygulama sahipleri açısından önem taşımaktadır. Farklı kategorilerdeki mobil uygulamaların değişkenleri incelendiğinde farklı örüntülere sahip olduğu görülmektedir. Kullanıcıların davranışlarının değişkenlik gösterdiği bu ortamda hangi parametrelerin nasıl modellenip nasıl yorumlanacağı sorusu akla gelmektedir. Bu çalışma kapsamında, e-ticaret, e-scooter ve sosyal medya kategorilerinden olmak üzere 5 farklı mobil uygulamanın 2016-2022 yılları arasında aylık indirme ve aylık aktif kullanıcı sayısı zaman serisi verileri Otoregresif Modeller kullanılarak araştırılmıştır. Modeller sonucunda e-ticaret ve e-scooter uygulamaları için GARCH(1,1); sosyal medya uygulamaları için ARMA(1,1) modelinin en uygun olduğu görülmüştür. Farklı mobil uygulamaların gösterdiği örüntüler en uygun modeller kullanılarak tahmin edilmiştir. Sonuçta, mobil uygulama pazarının dinamiklerini anlamak konusunda hem pazara yeni giren hem de mevcut pazarda faaliyet gösteren uygulamalara ışık tutulmuştur. Zaman serileri üzerinden yapılan sayısal analizlerle farklı kategorilere ilişkin içgörüler sunulmuş ve interdisipliner bir bakış açısı ile yorumlanmıştır. Pazara hem bütünsel hem detaylandırılmış bir şekilde yaklaşılmıştır.Master Thesis A Test of the Job Demands and Resources (jd-R) Model: Integration of Challenge and Hindrance Demands(TOBB ETÜ, 2022) Erim, Süleyman; Varoğlu, DemetJD-R modeliyle ilgili son araştırmalar, bazı iş taleplerinin, tükenmişlik ve adanmışlıkla ilişkilerinin, ilk başlarda ortaya atılan temel önermelerdeki biçimde (yönde) olmadığına ve bu iş taleplerinin "zorluk iş talepleri (ZİT)" ile "engel iş talepleri (EİT)" olarak sınıflandırılması gerektiğine işaret etmektedir. Modelin geliştirilmesi için açılan bu yoldan hareketle, bu tez çalışması, iki ZİT (iş yükü ve bilgi işleme), iki EİT (rol belirsizliği ve duygusal talepler), iki kişisel kaynak (iyimserlik ve öz yeterlilik) ve iki iş kaynağı (özerklik ve sosyal destek) ile tükenmişlik ve adanmışlık arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlamıştır. 415 katılımcıdan oluşan bir örneklemden toplanan veriler üzerinde yapısal eşitlik modellemesi de dâhil olmak üzere çeşitli istatistiksel analizler yapılmış, EİT ve ZİT'in tükenmişlik ve adanmışlık ile olan ilişkilerinde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. EİT'nin, adanmışlığı azaltıp tükenmişliği arttırdığı, ZİT'in ise tükenmişliği arttırdığı, ancak adanmışlık üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı bulunmuştur. Gerek kişisel gerek iş kaynaklarının adanmışlık ile olumlu, tükenmişlik ile olumsuz ilişkisi tespit edilmiştir. Kaynakların, ayrıca ZİT ile tükenmişlik arasındaki ilişkide düzenleyici değişken olduğu ortaya çıkmıştır.
