Güzel Sanatlar Lisesi İki Boyutlu Sanat Atölye Dersinde 4mat Öğretim Modelinin Uygulanması

dc.contributor.author Özsoy, Vedat
dc.contributor.author Bülbül, H.
dc.date.accessioned 2019-07-10T14:47:31Z
dc.date.available 2019-07-10T14:47:31Z
dc.date.issued 2015-11
dc.description NTR en_US
dc.description.abstract The purpose of this study is to determine the effect of 4MAT teaching model which is based on learning style on the teaching-learning process of the II dimensions art studio (IIDAS) classes in the fine arts high schools. The method of the study is modeled in the form of quasi-experimental design. Typical case sample was preferred in this study and it was carried out with 9th class students' at IIDAS. After the studies that were carried out for equivalence of the groups; 16 9th class students were included under the names of control group (n=8) and experimental group (n=8). The application process consists of fourteen weeks. The data were gathered from documents, observations, and interviews. The data were analyzed by descriptive analysis. At the process of ensuring the reliability and validity of the data, five experts were consulted. Research results showed that the students of experimental group are more successful in terms of expressing their cognitive knowledge, integrating their cognitive knowledge with practice ability, and it was seen that their inclination towards learning products was more improved than the students of control group. According to this result, it is thought that applying the model will be useful at the IIDAS classes. en_US
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, öğrenme stillerine dayalı olarak tasarlanan 4MAT öğretim modelinin güzel sanatlar lisesi iki boyutlu sanat atölye dersindeki öğrenme-öğretme sürecine etkisini belirlemektir. Araştırmanın yöntemi yarı deneysel desen şeklinde modellenmiştir. Tipik durum örneklemiyle gerçekleştirilen bu çalışma, 9. sınıf II boyutlu sanat atölye dersinde yürütülmüştür. Grupların denkliğine ilişkin yapılan çalışmalar sonrası, deney grubu (n=8) ve kontrol grubu (n=8) olmak üzere 16 öğrenci uygulamaya dâhil edilmiştir. Uygulama süreci on dört haftadan oluşmuştur. Veriler doküman incelemesi, gözlem ve görüşme ile elde edilmiştir. Veriler, betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Verilerin geçerlik ve güvenirliğini sağlama sürecinde beş uzmanının yardımına başvurulmuştur. Araştırma sonucu, deney grubu öğrencilerinin bilişsel bilgilerini ifade etmede, bilişsel bilgilerini uygulama becerisiyle bütünleştirmede ve öğrenme ürünlerine yönelik beğenilerinde deney grubu öğrencilerinden daha çok gelişim gösterdiklerini ortaya çıkmıştır. Bu sonuca göre, modelin IIBSA dersinde uygulanmasının yararlı olacağı düşünülmektedir. en_US
dc.identifier.citation Bülbül, H., & Özsoy, V. Güzel Sanatlar Lisesi İki Boyutlu Sanat Atölye Dersinde 4MAT Öğretim Modelinin Uygulanması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 99-118. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/goputeb/issue/34517/381652 en_US
dc.identifier.issn 2148-2314
dc.identifier.uri http://dergipark.gov.tr/goputeb/issue/34517/381652
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.11851/2073
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Gaziosmanpaşa Üniversitesi en_US
dc.relation.ispartof Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject visual arts education en_US
dc.subject fine arts high schools en_US
dc.subject IIDAS en_US
dc.subject 4MAT teaching model en_US
dc.subject görsel sanatlar eğitimi en_US
dc.subject güzel sanatlar lisesi en_US
dc.subject IIBSA dersi en_US
dc.subject 4MAT öğretim modeli en_US
dc.title Güzel Sanatlar Lisesi İki Boyutlu Sanat Atölye Dersinde 4mat Öğretim Modelinin Uygulanması en_US
dc.title.alternative Application of the 4mat Teaching Model in the Two Dimensions Art Studio Classes of the Fine Arts High Schools en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0003-0483-1445
gdc.author.institutional Özsoy, Vedat
gdc.description.department Faculties, Faculty of Fine Arts Design and Architecture, Department of Art and Design en_US
gdc.description.department Fakülteler, Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Sanat ve Tasarım Bölümü en_US
gdc.description.endpage 118 en_US
gdc.description.issue 5 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.startpage 99 en_US
gdc.description.volume 3 en_US
gdc.description.wosquality N/A
relation.isAuthorOfPublication 28d963c3-2b51-44e8-b9c9-dc9e1de0c0ba
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 28d963c3-2b51-44e8-b9c9-dc9e1de0c0ba
relation.isOrgUnitOfPublication 066e9e79-b045-44a9-bb2f-75f83e1b6b2e
relation.isOrgUnitOfPublication ca7d06aa-d3c5-4cd9-80a5-68305504984b
relation.isOrgUnitOfPublication 80088808-d92c-4251-ad3e-435c98e0ac85
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 066e9e79-b045-44a9-bb2f-75f83e1b6b2e

Files